DZIECI Z WADĄ SŁUCHU
Rola internatu w procesie edukacyjnym dzieci z wadą słuchu
Internat w czasie nauki szkolnej dzieci z wadą słuchu ma zastąpić dom, stworzyć warunki do odpoczynku, pracy, zabawy, zapewnić możliwości wszechstronnego rozwoju fizycznego, intelektualnego i emocjonalnego.
– W zakresie rozwoju fizycznego należy zapewnić dzieciom odpowiednie odżywianie, potrzebną ilość snu, warunki higieniczne i ochronę zdrowia oraz odpowiedni rozwój manualny. Dzieci powinny zdobyć nawyki higieniczne i umiejętności właściwego odżywiania się
– W zakresie rozwoju intelektualnego do obowiązków internatu należy utrwalanie i rozwijanie takich umiejętności jak; koncentracja uwagi, selekcja informacji, wyciąganie wniosków a przede wszystkim nauczania mowy
– W zakresie rozwoju emocjonalnego do obowiązków internatu należy przede wszystkim stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa ważnego do właściwego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego.
Wyżej omówione cele realizuje się w internacie na różnego rodzaju zajęciach:
– intelektualno – poznawcze,
– społeczne,
– sportowo – turystyczne,
– artystyczno – kulturalne,
– porządkowo – gospodarcze,
– czas wolny do dyspozycji wychowanków.
Każdy rodzaj zajęć preferuje realizację niektórych celów, ale na wszystkich tych zajęciach wysuwa się na pierwszy plan – kształtowanie i rozwijanie mowy
Do zajęć intelektualno – poznawczych należą:
– odrabianie lekcji,
– kółka zainteresowań,
– oglądanie filmów popularno – naukowych,
– czytelnictwo.
W czasie tych zajęć utrwala się w zakresie mowy wszystko to czego dziecko nauczyło się w szkole. Wprowadza się nowe wyrażenia i zwroty w czasie tych zajęć, wyrabia się umiejętności intelektualne jak: skupienie uwagi, selekcjonowanie wiadomości, wyciąganie wniosków, praktyczne stosowanie wiadomości i umiejętności.
Do zajęć społecznych zaliczamy pracę w organizacjach społecznych jak : ZHP, sklepik uczniowski, wypełnianie dyżurów, prace użyteczne na rzecz środowiska. W czasie tych zajęć uczymy mowy wyrażania sądów, ocen, współpracy w grupie, odpowiedzialności, organizacji pracy i szacunku do pracy.
Do zajęć sportowo – turystycznych zaliczamy gry i zabawy ruchowe, uprawianie sportu, wycieczki, gimnastykę poranną. Przez zajęcia sportowe uczymy umiejętności określania stosunków przestrzennych. Wycieczki uczą wypowiadania na temat nowo poznanych zjawisk. Ponadto dzieci doskonalą umiejętność współżycia w grupie i uczą właściwego spędzania czasu wolnego. Poznają zasady gier, przepisy ruchu drogowego i przepisy dotyczące zachowania się w miejscach publicznych.
Zajęcia artystyczno – techniczne to różnego rodzaju zajęcia plastyczne, modelarskie, taneczne, hafciarskie, zajęcia te uczą określania za pomocą mowy swoich przeżyć, nazywania przedmiotów, określania ich cech. Ważnym celem tych zajęć jest również: kształcenie wrażliwości estetycznej, różnicowania i oceny, wyrażania cech jak; wielkość, kształt, barwa.
Kształcenie umiejętności obserwacji sytuacji i stosunków przestrzennych. Celem tych zajęć jest również uczenie jak spędzać czas wolny i rozwijać intelektualne zdolności i zainteresowania. Zajęcia te uczą szacunku do pracy i oszczędzania narzędzi, materiałów i szacunku do mienia społecznego.
Zajęcia gospodarczo – porządkowe wiążą się ściśle z rytmem dnia wychowanka w internacie. Związane ze wstawaniem i przygotowaniem do snu, spożywania posiłków, wykonywaniem różnego rodzaju prac porządkowych na rzecz internatu i środowiska. W czasie tych zajęć dzieci zdobywają również umiejętności posługiwania się za pomocą mowy, wyrabiają nawyki higieniczno – estetyczne, umiejętności zachowania się przy stole i kulturalnego zachowania się. Uczą współdziałania w grupie i przygotowują do życia w rodzinie.
Formy kontaktów szkoły z internatem
Do podstawowych form kontaktów szkoły z internatem można zaliczyć :
- wzajemne odwiedzanie się tj. wizyty wychowawców w szkole oraz nauczycieli w internacie,
- – udział w radach pedagogicznych,
- spotkania robocze, pozwalające ustalić temat, cele, zasady, metody nauczania i wychowania,
- spotkania okresowe – sprowadzające się do wymiany uzyskanych danych i oceny ich jakości,
- współudział wychowawcy i rola w życiu klasy, grupy wychowawczej, pozwalający na wspólne dokonywanie obserwacji oraz ocenę postępowania i funkcjonowania wychowanków,
- prowadzenie zeszytu „uwag i kontaktu” na podstawie wspólnych ustalonych kryteriów.
Współpraca szkoły z internatem powinna w szczególności obejmować:
1. Wzajemną wymianę informacji dotyczących każdej dziedziny życia dziecka.
2. Wzajemne uzgadnianie norm, wymagań i zachowań wobec uczniów oraz wzajemne zobowiązanie się do przestrzegania tych uzgodnień.
Internat posiada wypracowane formy współpracy z nauczycielami
1. Nauczyciel w szkole jest wychowawcą – wychowawca w internacie jest nauczycielem
2. Wszystkie cele rewalidacyjne stojące przed szkołą i przez nią realizowane są celami wspólnymi dla całej placówki.
3. Całokształt pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie jest kontynuacją pracy szkoły, obejmuje te same cele.
WSKAŹNIKI |
REALIZACJA |
1. Wychowawcy znają programy i plany nauczania | –Nauczyciel w szkole oprócz znajomości programu nauczania zna plan pracy internatu, formy i metody jego realizacji.–Oientuje się w trudnościach, jakie napotyka realizacja planu pracy w internacie.–Nauczyciel wychowawca pracujący w internacie wykazuje znajomość programu nauczania, rozkładu materiału oraz sposobu jego realizacji. |
2. Nauczycieli i wychowawców łączy wspólna, jednolita linia postępowania wychowawczego. | –Wychowawca i nauczyciel dzielą się uwagami na temat realizacji programu nauczania–Konsultowanie bieżących spraw wychowanków i wspólne rozwiązywanie pojawiających się problemów wychowawczych–Nauczyciel w szkole i wychowawca internatu wypracowuje formy współpracy oparte na szczerości, serdeczności bez niezdrowej rywalizacji
–Nauczyciele są informowani o zachowaniach w internacie uczniów będących przedmiotem zabiegów wychowawczych –Istnieje codzienny kontakt w czasie przekazywania sobie uczniów z internatu do szkoły i po odbytych zajęciach szkolnych –Prowadzony jest zeszyt informacyjno – łącznikowy –Nauczyciele są obecni w internacie i wychowawcy w szkole podczas zajęć i uroczystości szkolnych |
3. Nauczyciele i wychowawcy dbają o sukces edukacyjny ucznia | –Wychowawcy kontrolują przebieg postępów dydaktycznych–Wychowawcy współpracują z nauczycielami w zakresie likwidacji niepowodzeń szkolnych–Istnieje ciągła wymiana informacji dotyczących indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków
–Wychowawcy systematycznie kontaktują się z terapeutami w celu ujednolicenia oddziaływań rewalidacyjnych
|